وجود فندق خام با پوست در کهکشان راه شیری موجب تعجب همگان شد

پرورش دهندگان فندق خام با پوست در اورگان (ایالات متحده آمریکا)، جایی که اولین کار انتخابی برای پایه های غیر مکنده انجام شد، علاقه کمی به این نوآوری نشان داده اند.

متأسفانه، «داندی» و «نیوبرگ» به شدت مستعد ابتلا به بلایت فلبرت شرقی (EFB) ناشی از آنومالا Anisogramma (Peck) E. Müll هستند. [8]، بیماری قارچی اصلی در ایالات متحده آمریکا.

اگرچه این دو پایه مکنده کمی تولید می‌کنند، اما تکثیر هر پیوندک روی پایه‌ای که مکنده می‌شود، مضراتی دارد، زیرا مکنده‌ها می‌توانند منبع عفونت قارچ باشند.

در نتیجه، صنعت نهالستان در ایالات متحده آمریکا به تولید درختان خود ریشه دار به صورت لایه ای و از سال 2005 به صورت ریز ازدیاد ادامه داده است.

تحقیقات دیگری در دانشگاه تورینو (ایتالیا) انجام شده است، جایی که هشت ماده به عنوان پایه های غیر مکنده از نهال های به دست آمده از تلاقی C. colurna x C. avellana انتخاب شدند.
در سال 2000، یک آزمایش پایه در IRTA-Mas Bové، Constantí، Tarragona (شمال شرقی اسپانیا) با استفاده از رقم اصلی فندق در آن منطقه “Negret” (با بنیه کم، دیر به بار آمدن، حساس به کلروز آهن و بالا راه اندازی شد. انتشار مکنده)، روی چهار پایه مختلف، از جمله «داندی» و «نیوبرگ»، در مقایسه با «نگرت» خود ریشه دار به عنوان شاهد، پیوند شد.

پایه های “داندی” و “نیوبرگ” عملکرد زراعی “نگرت” را بهبود بخشیدند و تعداد مکنده ها را کاهش دادند و در عین حال بهره وری و قدرت را افزایش دادند و در نتیجه عملکرد آجیل بالاتر با هزینه های کمتر را به همراه داشت.

علاوه بر این، آزمایش نشان داد که درختان پیوندی نسبت به کلروز آهن مقاوم‌تر هستند و برگ‌های خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

یکی از جنبه‌های مهم این است که درختان پیوند شده می‌توانند مواد مغذی خاک را برای مدت زمان طولانی‌تری جذب کنند.
«داندی» و «نیوبرگ» نیز در سال 2008 برای پیوند به استرالیا وارد شدند [28]، اما نتایج هنوز گزارش نشده است.

در سال 2016، دانشگاه توشیا برخی از گیاهان “داندی” را در مجموعه فندق “Le Cese” کاشت و تحقیقات مداوم بر روی رزومه های مختلف ایتالیایی دارد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.